Overvejer du ferie på vandet? Lær’ at søsætte en båd! (og imponere svigerfar)

Så er det snart tid igen til at få sat båden i vandet. Vejret er så småt ved at blive lunere, og solens stråler begynder at give varme. Vandet lokker mere og mere, så det snart kun kan gå for langsomt med at få sat båden i vandet og få sejlet en tur med familien. I tilfælde af at dine lancerings færdigheder er lidt rustne eller ikke er afprøvet endnu, så vil der her komme nogle råd, så du kan ligne en gammel sømand:

De gyldne tips til søsættelsen

12Inden du næsten overvejer at sætte båden i vandet igen, så skal båden, trailer og køretøjet gøres klar til den nye sæson. Start med at tjekke rampen for alger, glatte pletter og andet skidt, som kunne være til fare for dig og bådens sænkning.

Det vil være ideelt at teste bådens motor inden sænkning, så båden kan undgå ”død i vandet” syndrom. Sørg for at få fjernet alle muslinger eller andre gratister, så de ikke vil infiltrere søen, som du vil sætte båden i. Tjek bundproppen i båden en ekstra gang for at se, om den er korrekt sat i og forsvarlig skruet fast. Alle vigtige ting om bord på båden såsom redningsveste, fendere, sikkerhedsudstyr og andet bør være stuvet pænt om bord. Det er som sagt de vigtigste ting ombord, hvis der skulle opstå et nødstilfælde.

Når båden skal sættes i vandet, så er det helt optimale sted, hvis der er lav vande. Et lavt område er nemmere at sænke båden i, da dette vil give optimal kontrol over en stor båd og trailer dertil.

Efter du har tjekket båden fra ende til spids, skal du have tjekket traileren, om alt er, som det skal være. Få tjekket alle kabler og se, om den trænger til en ny pære i baglygten. Det er vigtigt at have lys på og blive set i trafikken, når du kommer kørende med din dyrebare båd. Få tjekket om alle fastgørelsesstropper stadig kan bruges og få dem bundet fast til traileren på ny.

De bedste tips

Du har som oftest en hjælper til stede, når båden skal ordnes og sænkes. Men det kan dog også gøres alene, men så vil nedenstående råd ikke kunne vejlede dig særlig meget. Så gælder det blot for dig om, at få båden i vandet. Det er derfor vigtigt som enemand, at du har en fortøjet linje, så båden ikke skylder sig selv ud i vandet uden styrmand. Lad torvet være løst bundet til en dock eller trailer, indtil du er ombord på båden. Følg de nedenstående råd så godt som mulig, eftersom du ikke har en hjælper med til sænkningen af båden. Du kan se flere tips og tricks til søsætningen til din båd her. Husk at tage hensyn til andre sejlere, som gerne vil have sin båd hurtigere i vandet end dig. 

Når du har en hjælper med, skal han nu ombord på båden for at guide og styre båden, når du får sat den fri. Inden du begynder, at få bakket traileren i vandet, skal du have åbnet for vinduerne i bilen, så du nemt kan kommunikere med din hjælper. Det gælder om at holde en lige linje, mens du langsomt får bakket traileren i vandet med båden.

Inden baghjulene er ved at nå vandkanten, skal bugseringskøretøjet haltes godt. Hvis rampen står i vand, så vil det være nødvendigt, at få hjulene i vandet. Herefter bør båden nemt kunne glide ud i vandet, hvor din hjælper vil overtage styringen af båden.

Mens din hjælper nu har styringen af båden, skal du have trailer og bilen væk fra vandkanten. Som fører af bilen skal du langsomt få kørt bilen frem og væk fra vandet. For at sikre, at bugseringskøretøjet får godt fodfæste på land, så prøv så vidt mulig at køre udenom alger og lignende, som kan være glatte for bilen at passere.

Når du er væk fra vandet og fundet en parkeringsplads, så må du ej glemme, at få halelampe kablet vedhæftet, inden du kommer ud på den hårde asfalt igen.

Et sidste råd til dig er at huske hjemrejseforsikringen til båden. Det er vigtigt at have denne forsikring, som vil dække udgifter, som sygeforsikringen ej vil dække, hvis dette kunne blive nødvendigt.

Related posts: